آیا در لوله کشی 5 لایه از اتصالات کمتری استفاده میشود ؟

 

ساختار منعطف لوله های پنج لایه یکی از دلایل اصلی ایجاد این سوال در ذهن افراد است برای درک بهتر موضوع پیشنهاد میکنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

آیا درلوله کشی با لوله های 5 لایه ، اتصالات کمتری استفاده میشود ؟

با این که قیمت اتصالات  5 لایه نسبت به دیگر اتصالات کمی گران تر است به جهت استفاده از فلز گرانبهای برنج که ترکیبی از مس و روی میباشد ، اما در عوض به دلیل طول لوله ها ی تولید که به 200 متر در هر کویل میرسد نیاز به برخی از اتصالات مثل رابطها  و تبدیل ها را به حد اقل رسانده است و از این لحاظ، به صرفه تر خواهند بود. اتصالات نقش مهمی در لوله کشی ساختمانی دارند. به طور کلی در هر بخشی از لوله کشی که نیاز به تغییر مسیر و اتصال دارد، باید از اتصالات استفاده شود .

انواع اتصالات و کاربرد آن ها

استفاده از انواع اتصالات در سیستم لوله کشی های سنتی و قدیمی تر هنوز هم رایج است. اتصالات نقش مهمی در انواع لوله کشی دارند. هر جایی که نیاز به تغییر جهت آب، افزایش فشار آب، کاهش فشار و انشعابات بیشتر باشد، باید از اتصالات استفاده کنیم. مهمترین اتصالاتی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ زانویی؛ سه راهی؛ انشعاب دهنده ها و کاهنده ها، کوپلینگ ها، سه راهی  ها و زانو ها هستند. اتصالات پنج لایه معمولا از جنس برنج و به روش فورجینگ  ساخته می شوند. بیشترین جنس به کار رفته در اتصالات  فلز برنج، استیل و چدن است.

 

نقش زانویی در لوله کشی

در یک سیستم لوله کشی بیشترین اتصالاتی که به کار می رود، معمولا زانویی هستند. زانویی در دو نوع 90 درجه و 45 درجه موجود است که باعث تغییر جهت در زاویه دلخواه می شود. زانویی ها در انواع جنس های پلاستیکی، چدنی، مسی و فلزی تولید می شوند. برخی از زانویی ها به عنوان زانویی کاهنده مورد استفاده قرار می گیرند که در این صورت، قطر زانویی، کمتر از لوله اصلی است.

 

سه راهی

سه راهی از آن دسته انشعاب دهنده هایی است که باعث تقسیم آب می شود. این اتصالات که به شکل T ساخته می شود دارای یک ورودی و دو خروجی است.

 

کوپلینگ ها در لوله کشی

یکی از پر کاربردترین اتصالات لوله کشی، رابط ها هستند که از دو لوله که قطر مشابهی دارند، ساخته شده اند. رابط هاکه معمولا از دسته اتصالات برنجی است، می تواند دو لوله هم قطر را به هم متصل کند. از رابط ها برای تعمیر مقطعی لوله ها نیز استفاده می شود.

چرا در لوله های 5 لایه از اتصالات های پر کاربرد کمتر استفاده میشود ؟

با این که تنوع اتصالات بسیار بالاتر از آن چه گفته شد است، اما با تمامی تنوعی که دارد، در لوله های پنج لایه  که از 5 لایه انعطاف پذیر ساخته شده اند که به راحتی می توان جهت آن ها را بدون شکستگی، تغییر داد پس نیازی به اتصالاتی که برای تغییر جهت در لوله استفاده می شود ندارد.

 

در لوله های پنج لایه، با تغییرات دمایی، شکستگی ایجاد نمی شود. پس نیازی به اتصالاتی  که برای تعمیر مقطعی استفاده می شود نیست.

برخی از اتصالات همچون زانویی باعث کاهش فشار آب می شوند اما در لوله های پنج لایه، به دلیل ضریب انبساطی کم و سطح کیفی داخلی بسیار بالا وشکل انعطاف پذیری که دارد، افت فشار خیلی کم ایجاد می شود.

چرا لوله های 5 لایه سریع تر نصب می شوند؟

از آن جایی که در لوله های پنج لایه کمتر به اتصالات ها و لوازم جانبی لوله کشی نیاز پیدا می کنیم، سرعت نصب این لوله ها بسیار بالا می رود. در این لوله ها، نیازی به بوشن، چسب و جوشکاری نیست. برای اتصال لوله های پنج لایه باید از ابزاری به نام برقو استفاده کرد. کافی است که سر لوله را برقو زده و داخل نافی قرار دهیم و باتوجه به نوع پرسی یا کوپلی بودن اتصال آنرا یا پرس میکنیم و یا با مهره مخصوص آب بندی میکنیم .

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *